وي افزود: از سال 1391 اين سند به صورت آزمايشي، محدود و پلکاني اجرايي مي شود.
ذوعلم با اشاره به اينکه تغييرات اساسي در محتواي کتب درسي بر اساس اين سند انجام مي شود، اظهار داشت: تعريف ما از مدرسه و دانش آموز همان حضور دانش آموز و معلم در مدرسه است در واقع مدرسه مرکب از کلاس درس، حضور معلم در کلاس است اما در سند برنامه درسي ملي و با توجه به چند ضلعي بودن اين برنامه يکي از فضاها کلاس، مدرسه و حضور دانش اموز و معلم است.
وي تاکيد کرد: اين در حالي است که بايد حضور دانش آموز و معلم درمدرسه و کلاس درس به فضاهاي آموزشي، اجتماعي، فرهنگي و جامعه تعميم داده شود و فقط در کلاس درس منحصر نشود.
مدير طرح توليد سند برنامه درس ملي با اشاره به شعار اين سند مبني بر \"به سوي مدرسه زندگي\"، گفت: برگزاري اردوهاي تربيتي بخشي از برنامه هاي اين سند است که معلمان با توجه به امکانات، توانايي ها و نيازهاي کلاس درس اردوهاي تربيتي را تعريف و اجرايي مي کنند.
ذوعلم با اشاره به مشارکت ديگر سازمان ها براي اجرايي شدن اين سند، اظهار داشت: به عنوان مثال سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آمادگي دارد تا در جهت تحقق اهداف اين سند با اموزش و پرورش همکاري لازم را داشته باشد.
وي تاکيد کرد: اثربخشي آموزش به دانش آموزان در فضاي تاريخي بيشتر از فضاي کلاس درس است در واقع اموزش و پرورش براي تحقق اين هدف براي 14 ميليون جمعيت دانش آموزي در 720 منطقه آموزش و پرورش در کشور نيازمند مشارکت با ديگر سازمان ها است.
ذوعلم با تاکيد بر اينکه مشارکت در تغيير محتواي درسي يکي از اهداف اين سند است، تحقق آموزش شناختي و دانشي دانش آموزان را از اهداف اساسي و مهم اين سند برشمرد و گفت: بايد دانش آموزان از حفظ کتب درسي رها شوند و مباني نظري تغيير کرده و آموزش دروس بر اساس قوه تعقل، تفکر و انديشه انجام پذيرد.
مدير کل دفتر تاليف کتاب هاي درسي وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنين بر اساس سند برنامه درسي ملي، ايمان، علم و عمل و اخلاق بايد در بطن برنامه درسي دانش آموزان گنجانيده شود نه اينکه در حاشيه قرار بگيرد.
ذو علم، کارآفريني و فعاليت دانش آموزان را که مورد غفلت قرار گرفته از ديگر برنامه هاي اين سند اعلام کرد و گفت: اصلاح اين مسئله بايد به صورت ريشه اي انجام شود نه به صورت سطحي و مختصر.
وي با بيان اينکه اهداف اين سند بايد به صورت جامع نگريسته شود، اظهار داشت: مدارس نمونه نبايد از اين حيث که چه تعداد دانش آموز نفر اول کنکوري دارد معرفي شود بايد از حيث اخلاقي، خلاقيت و نوآوري مورد ارزيابي قرار گيرند.
به گفته ذوعلم سند برنامه درسي ملي سازماندهي خاصي دارد و بايد اهداف اين سند در برنامه هاي درسي گنجانيده و نظارت کارشناسي در اين سند اعمال شود و در نهايت تصميم گيري هاي نهايي در خصوص اين سند اتخاذ شود.
وي ادامه داد: نگاشت دوم اين سند به شوراي عالي آموزش و پرورش ارائه شده است و کميسيون راهبردي وزارت اموزش و پرورش تشخيص داده است که اين سند نيازمند پختگي و بحث هاي کارشناسي بيشتر است بر اين اساس نگاشت سوم اين سند با برگزاري نشست بررسي سند به شوراي عالي آموزش و پرورش ارائه خواهد شد.
\"نشست بررسي و ارائه سومين نگاشت سند برنامه درسي ملي\" امروز(دوشنبه) در اردوگاه شهيد باهنر آغاز به کار کرد و تا فردا 9 تيرماه در اين محل ادامه خواهد داشت.\"/100
انتهای پیام/